środa, 18 grudnia 2013

Sarnia Skała

Nasza Trasa: Kuźnice (1010 m n.p.m.)  Kalatówki (1193 m n.p.m.)   Biała Czubka (1333 m n.p.m.)  Czerwona Przełęcz  (1193 m n.p.m.)  Sarnia Skała (1377 m n.p.m.)  Dolina Białego  Skocznia  Wielka Krokiew

Sarnia Skała - szczyt o wysokości 1377 m n.p.m. położony w Tatrach Zachodnich pomiędzy Doliną Białego a Doliną strążyską.Naszą wędrówkę zaczynamy w Kuźnicach tuż za stacją początkową kolei linowej na Kasprowy Wierch.Ruszmy niebieskim szlakiem w kierunku Kalatówek,po lewej stronie mijamy usytuowany za drewnianym parkanem klasztor sióstr albertynek i pustelnie brata Alberta z 1901 roku.Za klasztorem mieści się kasa biletowa TPN.Idąc dalej niebieskim szlakiem przez około 1,5 km dochodzimy do Ścieżki nad Reglami,która skręca w prawo tuż przed Polaną na Kalatówkach.Podążając w górę zakosami przez las idziemy czarnym szlakiem na Białą Czubkę gdzie trzeba sobie zrobić przerwę.W czasie pałaszowania kanapek i popijania kawy mamy wspaniały widok na Kasprowy Wierch,to chyba jedyne widokowe miejsce na całej trasie.Ruszamy dalej pięknym i trochę skalistym zboczem poprzez drewniane mostki i skałki.Docieramy do górnej części Doliny Białego aby stąd w górę po kwadransie dotrzeć do Czerwonej Przełęczy.Z przełęczy ruszamy w kierunku północnym ( na lewo prowadzi szlak do Doliny Strążyskiej) czarnym szlakiem,idziemy wśród lasu i kosówek i dochodzimy do odcinka skalnego.Po 10 minutach lekkiego wdrapywania się po skałach jesteśmy na szczycie Sarniej Skały.Otwiera się stąd piękny widok na ściany Giewontu i na Suchy Wierch,na zachód na Kominiarski Wierch a na północ na Zakopane i Podhale.Po nasyceniu się widokami i krótkim odpoczynku wracamy tą samą drogą aż do Doliny Białego,tam odbijamy w lewo na żółty szlak.Doliną Białego,jedną z ładniejszych w Tatrach gdzie jest dużo strumyków,mostków,wodospadów i ładnych widoków dochodzimy do Drogi pod Reglami.Tam skręcamy w prawo i po chwili znajdujemy się pod najbardziej znaną polską skocznią narciarską Wielką Krokwią.Tu nasza wędrówka się kończy gdyż za  chwilę wsiądziemy do busa i pojedziemy na pyszny obiad i zasłużony odpoczynek.