sobota, 23 kwietnia 2022

Zimowy Białystok

Rynek Kościuszki

Białystok to największe miasto w województwie podlaskim położone nad rzeką Białą. Miasto z naszej długiej listy miejsc do odwiedzenia. Postanowiliśmy je odwiedzić na początku ubiegłego roku. Zresztą nie przez przypadek, po pierwsze nasza tradycyjna eskapada na początek roku ( choć już nie ze starszym synem) a po drugie śnieg:)

Mimo niezbyt sprzyjających okoliczności spowodowanych pandemią a co za tym idzie lockdownem ( min. zamknięte restauracje) postanowiliśmy zaryzykować i  wyruszyć do stolicy Podlasia. Herbata w termosie i zapas kanapek miał nam zapewnić siłę do tego aby pospacerować po zimowym Białymstoku. Przed wyjazdem zrobiliśmy listę miejsc które chcieliśmy zobaczyć:

• Rynek Kościuszki
  • Pomnik Psa Kawelina
  • Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego
  • Białostockie murale

Po wyjściu z pociągu zaczęliśmy realizować nakreślony plan, a okazało się to całkiem proste i przyjemne. Już po minięciu Bazyliki Św. Rocha skierowaliśmy się na ulicę Lipową czyli najbardziej reprezentatywną ulicą w mieście gdzie znajduje się połowa miejsc z naszej powyższej listy. Ale zanim na dobre zaczniemy zwiedzanie musimy na chwilę opuścić ulicę Lipową i pomaszerować do alei Józefa Piłsudskiego gdzie znajduje się jeden z  najbardziej znanych Polskich Murali czyli „Dziewczynka z Konewką”. W niedalekiej okolicy odnajdujemy inne ciekawe dzieła malarstwa ściennego. Wracamy na Lipową. Przed nami Muzeum Podlaskie w którym dziś główną atrakcją jest wystawa fajansu angielskiego. Oczywiście muzeum ma wystawę stałą na której prezentuje przepiękne obrazy pędzla znanych malarzy, min. Wyspiańskiego, Malczewskiego czy Olgi Boznańskiej. Po obcowaniu ze sztuką czas się posilić, bary zamknięte, wszędzie pełno śniegu więc idziemy na przystanek autobusowy i wyciągamy nasz bufet. Posileni możemy iść i zobaczyć najpiękniejszy zabytek Białegostoku czyli Pałac Branickich. Nazywany „Wersalem Północy” pałac w swojej pierwszej postaci został wybudowany w XVI wieku, w latach późniejszych przeszedł kompletną przebudowę za sprawą min. tak wybitnego architekta jak Tylman z Gameren. Pałac został zniszczony  pod koniec II Wojny Światowej (w 1944 roku) , odbudowano go w latach 1946-1960 a obecnie siedzibę ma tam Uniwersytet Medyczny. Czas na znalezienie psa a dokładnie Psa Kawelina. Rzeźba jest usytuowana w parku Planty i jest niemal wierną repliką przedwojennego Kawelina który stał przy ogrodzeniu pałacu Branickich. Są dwie legendy dotyczące pochodzenia imienia psa a jedna z nich ( ta bardziej prawdopodobna) mówi, że pochodzi od nazwiska Carskiego pułkownika  Mikołaja Kawelina którego rzeźba miała przypominać. W całkiem niedalekiej odległości od białostockich Plant, między blokami, odnajdujemy pomnik Wielkiej Synagogi. Została zbudowana w latach 1909-1913 na miejscu starej synagogi. W 1941 roku niemcy zapędzili do synagogi 800 żydów i ją podpalili, wszyscy zginęli. Na miejscu tragedii postawiono pomnik-zniszczoną kopułę synagogi oraz tablicę pamiątkową. Wracamy na Planty. Po ich drugiej stronie znajduje się ostatni punkt dzisiejszej wycieczki czyli Muzeum Rzeźby im. Alfonsa Karnego. Znajdujące się w zabytkowej drewnianej willi muzeum gromadzi dzieła rzeźbiarza oraz dokumentuje artystyczną działalność artysty. To już koniec naszej wycieczki, teraz trzeba przyjechać latem i oczywiście z nową listą a myślę że nie będzie wiele krótsza niż ta dzisiejsza.