wtorek, 24 października 2023

Weekend na Podlasiu

Wycieczka to zbyt duże słowo w odniesieniu do naszego podlaskiego weekendu. To raczej taki mały reset w jednym z naszych ulubionych miejsc. Miejsce to nazywa się Tykocin.

To niewielkie miasteczko położone nad rzeką Narew odwiedzaliśmy już kilka razy. Uwielbiamy tutejszy zamek, w którym zawsze się zatrzymujemy, ale także spacer po tykocińskim rynku. Tym razem spacerów po Tykocinie zbytnio nie było ze względu na dość mocny wiatr. Lecz żeby sobie urozmaicić czas wybraliśmy się do oddalonego o 30 km Białegostoku. Zostawiamy samochód w okolicy Bazyliki św. Rocha i ruszamy na spacer. Trasa biegnie, a jakby inaczej najbardziej reprezentatywną ulicą-Lipową. W jej obrębie mamy szereg pięknych kamienic, cerkiew, Pałac Nowika ( w którym znajduje się wojskowe centrum rekrutacji). Tak docieramy do rynku, na którym znajduje się białostocki ratusz idąc dalej mijamy kolejną bazylikę aż dochodzimy do Parku i Pałacu Branickich. Tej perły Podlasia chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Jedna z najlepiej zachowanych rezydencji magnackich epoki saskich. Długo by o nim pisać, bo historia jego jest dość długa. Spacer po pięknym pałacowym ogrodzie i wracamy z powrotem. Po drodze zachodzimy do restauracji o swojsko brzmiącej nazwie Zapiecek. Pyszny żurek, pyszne pierogi i prawie pyszne pyzy. Teraz już toczymy się do samochodu, aby wrócić do zamkowej komnaty w Tykocinie. Bardzo przyjemny weekend spędzony w ciszy i w przepięknym miejscu, do którego zapewne jeszcze nie raz wrócimy.