środa, 7 lipca 2021

Waligóra

Góry kamienne
Waligóra ( 936 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Gór Kamiennych należący do Korony Gór Polski i Korony Sudetów. Po zdobyciu Ślęży udaliśmy się na nocleg do Wałbrzycha. Po solidnym śniadaniu pojechaliśmy w stronę Przełęczy Trzech Dolin znajdującej się u podnóża Waligóry w centralnym punkcie Gór Kamiennych. Tam w bliskiej okolicy schroniska Andrzejówka zostawiliśmy samochód i ruszyliśmy na szlak.

Zasadniczo mogliśmy wybrać żółty szlak i w pół godziny znaleźć się na szczycie, choć natrafilibyśmy na bardzo strome podejście. My wybraliśmy drogę trochę na około z możliwością zobaczenia a jakże inaczej ruin zamku. Spod schroniska wędrowaliśmy najpierw zielonym a następnie żółtym szlakiem. I właśnie przy żółtym szlaku na szczycie góry o wysokości 770 m n.p.m. przy północnym brzegu zbocza Suchawy znajdują się ruiny zamku Radosno. Zamek został wybudowany pod koniec XIII wieku przez księcia świdnicko-jaworskiego Bolko I. Do dnia dzisiejszego zachowały się resztki wieży oraz muru obwodowego. Po obejrzeniu pozostałości zamku wróciliśmy na żółty szlak. I teraz już lekko łatwo i przyjemnie przez Przełęcz pod Waligórą  zmierzamy prosto na szczyt. Po dojściu na Waligórę musieliśmy poczekać bo było trochę chętnych aby uwiecznić zdjęciem zdobycie najwyższego szczytu Gór Kamiennych. Po krótkiej sesji fotograficznej zaczynamy zejście strasznie stromym zboczem i  w duchu się cieszymy że nie wchodziliśmy tą drogą. Po zejściu do doliny ruszamy wprost do schroniska Andrzejówka aby zjeść tam pyszny obiad. Kolejny szczyt do korony zdobyty ale Góry Kamienne nas zachwyciły i mamy nadzieje że niedługo tam wrócimy:)