piątek, 2 czerwca 2023

Wędrówka z Kowar na Skalnik

Skalnik ( 945 m n.p.m.) jest najwyższym szczytem Rudaw Janowickich, niewielkim paśmie górskim w Sudetach Zachodnich. Naszą wędrówkę zaczęliśmy w położonym nad rzeką Jedlicą mieście Kowary.

Urokliwe miasto z ładnie odnowioną starówką. Bez tłumu turystów, bez straganowej komercji z lekkim wrażeniem nieodkrycia tego pięknego miejsca przez rodaków. No ale nam to wcale nie przeszkadzało a wręcz przeciwnie, bez problemu znaleźliśmy miejsce do zostawienia samochodu i czym prędzej ruszyliśmy na poszukiwanie zielonych znaczków. Szlak nie jest specjalnie wymagający i gdy już przejdziemy poza zabudowania i pożegnamy asfalt zaczynamy lekkie podejście przez zalesione tereny. Zielonym szlakiem docieramy na Ostrą Małą, czyli południowo-zachodni wierzchołek Skalnika. Znajduje się tam ciekawa formacja skalna o nazwie „Konie Apokalipsy”. Na szczycie mamy jeszcze platformę widokową skąd mamy niesamowite widoki na niedalekie pasma górskie a także Kotlinę Jeleniogórską. Aby dotrzeć na właściwy wierzchołek Skalnika należy jeszcze chwilę powędrować, ale już niebieskim szlakiem, sam szczyt znajduje się w gęstwinie leśnej, więc szybkie foto na pamiątkę i wracamy. Wędrówka zajęła nam około 3,5 godziny oczywiście nie licząc przerw, bo tego dnia nie mieliśmy innych planów i w ogóle się nie spieszyliśmy.