sobota, 6 września 2014

Łysica i Krajno-Zagórze

Łysica,najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich o wysokości 612 m n.p.mp. położony w zachodniej części Łysogór na południowy wschód od wsi Święta Katarzyna.Należy do Korony Gór Polskich i dlatego był głównym celem naszej wycieczki.

Nasza trasa: Święta Katarzyna  Łysica ( 612 m n.p.m.)  Święta Katarzyna  Krajno-Zagórze

Na naszą wycieczkę wybraliśmy się z Piotrkiem i Pawłem,wyruszyliśmy dość wcześniej rano gdyż przed nami jakieś 200 km do przejechania w jedną stronę.Muszę dodać,że to nasza pierwsza wyprawa wraz z Wojtkiem,nowym członkiem naszej rodziny.Po około trzech godzinach wjeżdżamy na parking we wsi Święta Katarzyna.Przez wieś przechodzi Główny Szlak Świętokrzyski im.Edmunda Massalskiego.Ruszamy w kierunku wejścia do Świętokrzyskiego Parku Narodowego,gdzie ciągnie się wyżej wymieniony szlak,który zaprowadzi nas na Łysicę.Mijamy budynek dawnego schroniska,które zostało założone w 1910 roku przez Aleksandra Janowskiego.Idąc dalej mijamy klasztor Sióstr Bernardynek,którego początki sięgają XIV wieku.Wchodzimy do parku i po kilku metrach dochodzimy do źródła św.Franciszka,z dna którego wydobywają się gazy zawierające składniki,które według miejscowej ludności łagodzą zapalenie spojówek.Tuż za źródełkiem stoi drewniana kapliczka św.Franciszka,mijamy ją i podchodzimy do góry dość szeroką ścieką.Dochodzimy do jakiejś altany w której musimy zrobić przymusową przerwę,gdyż najmłodszy dopomina się jedzenia.Teraz spokojny marsz lekko pod górę i po około 40 minutach meldujemy się na szczycie.Szczyt od strony północnej i południowej otaczają gołoborza,Łysica jest całkowicie porośnięta lasem.Robimy obowiązkową przerwę na drugie śniadanie i małą sesje fotograficzną.Po przerwie czas ruszać w drogę powrotną,dość sprawnie i szybko znajdujemy się na parkingu i ruszamy w dalszą drogę.Naszym następnym celem jest park rozrywki i miniatur Sabat Krajno.Kierujemy się do miejscowości Krajno-Zagórze małej wsi oddalonej jakieś dwa kilometry od Świętej Katarzyny.Park miniatur,bo po to głównie tu przyjechaliśmy położony jest na zboczu wzgórza,znajdują się tu miniatury najsłynniejszych budowli świata oraz niezwykłych miejsc stworzonych przez naturę.Możemy zobaczyć tu między innymi: wieże World Trade Center,Biały Dom,Bazylikę Świętego Piotra czy Piramidę Cheopsa.Po zwiedzeniu parku postanowiliśmy zjeść coś w miejscowej restauracji,ale to nie był dobry pomysł.Tak więc trzeba było dokończyć nasz suchy prowiant i wracać do domu.