piątek, 4 listopada 2016

Dolina Wratna w Małej Fatrze

Mała Fatra to niewielkie pasmo górskie na Słowacji położone w Karpatach Zachodnich.Terchowa do której się wybraliśmy to najlepsza baza wypadowa w te góry,ale po kolei.
Około południa mijamy Terchową i wjeżdżamy w Dolinę Wratną, przy pierwszej sposobności parkujemy samochód.Po przepakowaniu rzeczy ruszamy drogą asfaltową w górną część doliny do Vratnej Chaty.Ku naszemu zdziwieniu asfalt się nie kończy i co chwila mijają nas samochody.Po krótkiej naradzie Marta decyduje się wrócić po auto a my maszerujemy dalej.Po dotarciu na parking przy Vratnej Chacie oglądamy zdjęcia z tragedii jaka się tu wydarzyła w lipcu 2014 roku.Przeszła tu nawałnica w ciągu  1,5 godziny na metr kwadratowy spadło 65 litrów deszczu.Wyglądało to strasznie dolina była odcięta od świata,dziś nie widać już śladów tamtej katastrofy.Ruszamy dalej wprost do kasy kolejki gondolowej i po zakupie biletów wjeżdżamy na górę.Górna stacja kolejki znajduje się na szczycie Chleb skąd idziemy sobie na Snilovską Przełęcz.Znajdujemy się nieopodal najwyższego szczytu całego pasma ( Wielki Krywań) ,mamy stąd przepiękne widoki na dolinę oraz pobliskie szczyty.Wszystko pięknie ale trzeba wracać na dół i podjechać do Terchowej.Znajduje się tam największy pomnik Jury Janosika czyli zbójnika znanego u nas jako Janosik.Zostawiając te piękne góry zastanawiamy się kiedy tu wrócimy aby je poznać od strony stricte górskiej,na razie jest to niemożliwe ze względu na wiek Wojtka,ale za dwa-trzy lata może tu wrócimy.