sobota, 11 stycznia 2014

Ornak

Ornak-grzbiet górski,położony w polskich Tatrach Zachodnich,oddziela Dolinę Starorobociańską od Doliny Pyszniańskiej,najwyższym wierzchołkiem grzbietu są Siwe Skały położone na wysokości 1867 m n.p.m.

Nasza Trasa: Kiry ( 927 m n.p.m.)  Hala Ornak ( 1108 m n.p.m.)  Iwanicka Przełęcz ( 1459 m n.p.m.)  Suchy Wierch Ornaczański ( 1832 m n.p.m.)  Ornak ( 1854 m n.p.m.)  Ornaczańska Przełęcz ( 1795 m n.p.m.)  Siwe Skały (1867 m n.p.m.)  Siwa Przełęcz ( 1812 m n.p.m.)  Dolina Starorobociańska   Siwa Polana ( 907 m n.p.m.)

Naszą wędrówkę zaczynamy w Kirach u wylotu Doliny Kościeliskiej.Po kilku dniach niepogody nareszcie świeci słońce i jest prawie bezchmurne niebo.Ruszamy zielonym szlakiem w kierunku Hali Ornak,mimo wczesnej pory jest bardzo dużo ludzi przez co czujemy się jak na Marszałkowskiej w Warszawie,tylko widoki mamy zdecydowanie ładniejsze.Dość szybkim krokiem przemierzamy dolinę i po około dwóch godzinach meldujemy się w schronisku ,,Ornak".Drewniany budynek stoi na Małej Polance Ornaczańskiej należącej do Hali Ornak.Tu zaplanowaliśmy naszą pierwszą dłuższą przerwę,zajadając kanapki możemy podziwiać najwyższy szczyt Tatr Zachodnich to jest Bystrą.Najedzeni ruszamy żółtym szlakiem przez polanę i wchodzimy w las świerkowy,mijamy Iwanowski Potok,zaczynamy podejście.Pniemy się zakosami pod górę i po godzinie docieramy na siodło Przełęczy Iwanickiej.Chwila przerwy i znów pod górę tym razem zielonym szlakiem.Idziemy dość wygodną ścieżką wśród kosodrzewiny co i rusz skręcając aby po dobrej godzinie wyjść na Suchy Wierch Ornaczański.Teraz to dopiero mamy raj dla oczu,w którą stronę nie spojrzymy mamy niesamowite widoki.Ruszamy w stronę Siwej Przełęczy przechodząc przez najwyższy wierzchołek Ornaku czyli Siwe Skały.Tu postanawiamy zrobić małą przerwę aby uwiecznić na zdjęciach przeciwległe pasma nad którymi góruje Starorobociański Wierch.Po dojściu do Siwej Przełęczy zaczynamy schodzić czarnym szlakiem przez Dolinę Starorobociańską.Droga zaczyna nam się dłużyć,to chyba zmęczenie daje znać o sobie ale zadowoleni docieramy do zielonych znaków w Dolinie Chochołowskiej.Teraz pozostało nam już dotrzeć wygodną drogą do wylotu doliny,który znajduje się na Siwej Polanie.Wycieczka była niezwykle udana a krajobraz który ujrzeliśmy ze szczytu Ornaku,chyba na zawsze zaraziły nas miłością do gór.